Lesson 10, e-learning #hub3001

Αυτή η θεματική δεν ήταν τόσο δυστοπική όσο άλλες, κάθε άλλο θα έλεγα. Διαβάζοντας το υλικό και παίρνοντας νέες γνώσεις και ιδέες μπορώ να πω ότι αναθεώρησα λίγο. Γενικά είμαι τύπος που κυρίως στη μάθηση προτιμώ την προσωπική επαφή με τον διδάσκοντα. Ωστόσο δεν μπορώ να μην αναφέρω ορισμένα θετικά γνωρίσματα της μάθησης μέσω διαδικτύου. Προσφέρεται -συνήθως- δωρεάν. Μπορούν να συμμετάσχουν άτομα ανεξαρτήτου καταγωγής, ακόμα και άτομα από απομακρυσμένες περιοχές που δεν έχουν φυσική πρόσβαση σε αντίστοιχες υπηρεσίες. Είναι ανοικτό για όλες τις ηλικιακές ομάδες. Μπορεί επίσης το ζήτημα της εκπαίδευσης να γίνει πιο θελκτικό, εφόσον το διαδίκτυο πλέον δίνει μια νέα διαδραστική διάσταση συνδυάζοντας πολλά μέσα, εγκαταλείποντας έτσι την μεταφορά αποστειρωμένων γνώσεων.

Βέβαια από την άλλη πλευρά δεν ξέρω κατά πόσο κάτι τέτοιο θα μπορούσε να λειτουργήσει αυτόνομα, εγκαταλείποντας πχ. τους παραδοσιακούς θεσμούς του σχολείου και του πανεπιστημίου. Θεωρώ ότι τα πλαίσια αυτά προσφέρουν πέρα από γνώση, κοινωνικοποίηση. Είναι μια μικρογραφία της κοινωνίας, με σχέσεις, ιεραρχία και δυναμικές. Ίσως το σχολείο να πρέπει να εξελιχθεί, ίσως να πρέπει να αλλάξει πολλά από τα παραδοσιακά, μη παραγωγικά του στοιχεία, αλλά δεν είμαι σίγουρη για το πόσο μπορεί να αντικατασταθεί πλήρως.

Άλλο σημαντικό στοιχείο που διάβασα είναι αυτό της μάθησης με την διάσπαση προσοχής που έχει δημιουργήσει το ίντερνετ. Πράγματι η εικοσιτετράωρη ‘διαθεσιμότητα’ μας ονλάιν, το συνεχές σκρόλλινγκ στο newsfeed μας και ο τεράστιος όγκος νέων πληροφοριών που καθημερινά μας προσφέρεται απλόχερα, έχει δημιουργήσει προβλήματα. Ίσως επειδή ο εγκέφαλός μας είναι δημιουργημένος έτσι ώστε να εστιάζει μόνο σε ένα αντικείμενο και να το επεξεργάζεται. Αντίθετα σήμερα είμαστε ταυτόχρονα ανοιχτοί σε πολλά παράθυρα. Ενδεχομένως, να υπάρξει ‘δαρβινική’ εξέλιξη και σε αυτό το κομμάτι στο μέλλον. Όσο όμως είμαστε σε φάση προσαρμογής, νομίζω ότι είναι χρέος της παιδείας να λάβει υπόψη της το συγκεκριμένο ζήτημα, να το αγκαλιάσει και να το χρησιμοποιήσει αναλόγως.

Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι η ονλαιν εκπαίδευση είναι καλό να χρησιμοποιείται αυτούσια μόνο στις περιπτώσεις όπου δεν παρέχεται η παραδοσιακή (πχ. σε γεωγραφικά απομακρισμένες περιοχές) όπου δεν υπάρχει και άλλος τρόπος. Διαφορετικά, πρέπει να χρησιμοποιείται συμπληρωματικά με την παραδοσιακή, ώστε να βοηθάει την δεύτερη να εκσυγχρονίζεται και να πετυχαίνει το μέγιστο δυνατό αποτέλεσμα.

photo via http://axonelliniko.gr/ekpaideuse/plerophorike/e-learning.html

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s